Masterclass Stan Beurskens “Nederlandse Wijnbouw” 10 september 2016

Veel wijngaarden in ons land zijn in eerste plaats een fruitteeltbedrijf. Zowel de Europese Unie als de Nederlandse overheid heeft wetten en regels uitgevaardigd ter regulering van de wijnbouw en wijnverkoop. Dit samen met de ontwikkeling van “eigen” druiverassen, de hoge grondprijs en het arbeidsloon maakt dat, volgens de vaderlandse druiventelers, de kosten voor wijnbouw in Nederland aanzienlijk hoger liggen dan in andere Europese landen. Dit heeft gevolgen voor commerciële productie. Iets waar volgens mij, andere productie gebieden in Europa eveneens rekening mee dienen te houden. Voor de vaderlandse druiventelers is het leven van primair wijnbouw vooralsnog moeilijk en worden er veel nevenactiviteiten opgezet.

Het succes van de vaderlandse wijnbouw hangt van verschillende factoren af:

  • Concurreren op prijs met wijnen uit landen waar grond en arbeid goedkoper zijn is zinloos.
  • Voor commercieel succes is het concept matig werken en secundaire inkomsten genereren van vitaal belang.
  • Wijnmakers in de verschillende regio’s zijn erg individualistisch en richten zich voornamelijk op lokale of regionale activiteiten.
  • Hoewel enkele wijndomeinen internationale erkenning ervaren biedt dit nog geen internationaal commercieel succes.
  • De verkoop van wijn is veelal een uit de hand gelopen hobby. Er zijn nog te weinig wijnmakers die zich op kwaliteit en eigenheid van de regio onderscheiden voor nationaal gewin.
  • Gezien de ontwikkelingen van de laatste 10 jaar heeft de Nederlandse wijnbouw veel aantrekkingskracht en potentie getoond, echter om een duidelijk beeld te krijgen van de commerciële mogelijkheden van wijnbouw is meer onderzoek nodig naar terroir expressie van de verschillende Nederlandse wijndomeinen, druivenrassen en regio’s, om ook internationaal aansluiting te vinden en te concurreren op kwaliteit.

Bovenstaand suggereert dat wijnbouw zich in Nederland vooralsnog niet zelfstandig kan bedruipen en dat het dus een dure hobby is. Voor regionaal commercieel succes zijn de huidige ontwikkelingen in de richting van “vintertainment” een logisch gevolg om wijnbouw in Nederland rendabel te maken. Het bieden van een totaal beleving wordt in vele branches toegepast. Wanneer hieraan ook nog de kwaliteits perceptie wordt gekoppeld, zie ik mogelijkheden voor internationale aansluiting.

Ben je geintresseerd geraakt? Schrijf je dan nu in voor de Masterclass op 10 september 2016