Een gouden toekomst voor de horeca in digitaal tijdperk

Corona opent een heel nieuw spectrum aan mogelijkheden! Maar zitten we daar dan op te wachten? Al meer dan 25 jaar is er internet in begin van de jaren 90 begon de commerciële internet providers zoals XS4all hun diensten. Internet is eigenlijk niet meer weg te denken; werken, leren, eten bestellen, afspraken maken, reizen boeken. Het is allemaal mogelijk online!  

Maar toch begon het internet tijdperk pas in 2020. Voor 2020 was er eerst de fysieke winkel en daarna werd er gedigitaliseerd, een webwinkel gemaakt. In vaktermen noem je dat de “the mirror” (de spiegel) Maar niet alleen de winkel, denk bijvoorbeeld ook aan een krant. Deze werd gedrukt en wat gedrukt werd, werd later online gezet. Een artikel wat dus eigenlijk geschreven is voor de papieren krant. Voor 2020 was het digitale platform veelal een lokkertje om naar de fysieke winkel te komen. 

“Er is door corona een revolutie op gang gekomen”

Er is door corona een revolutie op gang gekomen. Kranten schrijven en ontwerpen eerst online, de fysieke versie is een afgeleide daarvan. Webwinkels zijn inmiddels de grootste concurrent van fysieke winkels. Natuurlijk waren ook webwinkels die eerst op internet bestonden en daarna fysiek en waar er ook al media die eerst op internet publiceren en daarna ook fysiek, maar dat zijn uitzonderingen 2020 was het kantel moment. De pandemie heeft het in een stroomversnelling gebracht, bovendien biedt internet, social media gigantisch veel mogelijkheden. 

Ook de horeca is aan het digitaliseren geslagen. Online eten bestellen wel zo makkelijk toch? Wie een hapje gaat eten in een restaurant kan zijn vuile borden meegeven aan een robot. En in China zijn er restaurants waarbij robots het eten en drinken naar de tafel brengen. Voor ondernemers is het een manier om met minder personeel toch goede service te blijven bieden. Robots nemen werk uit handen, waardoor het personeel meer tijd voor de gasten heeft. Er zijn inmiddels zelfs robot die mensen naar hun tafel begeleiden, maar ook puzzelen, dansen en zingen met kinderen zodat de ouders rustig kunnen natafelen.

Het gaat inmiddels zo ver  dat er ontwikkelingen zijn om met behulp van technologie de keuken te ontlasten. Daardoor kun je met minder personeel meer doen en is er meer tijd voor een babbeltje met gasten.

Wat mij betreft kun je heel veel automatiseren, maar het personeel is het gezicht van de zaak. Door de digitalisering van de maatschappij werken mensen veelal vanuit huis, vergaderingen gaan in principe online, bij hoge uitzondering ontmoet je elkaar op locatie.

Hier liggen de gouden kansen voor de horeca! Horeca wordt weer dé ontmoetingsplek zoals dat hoort te zijn.  Opleiden is hier de oplossing voor medewerkers te boeien en binden! Een gouden toekomst voor de horeca in digitaal tijdperk.

Als erkende beroepsopleider kun je bij ons gebruikmaken van het STAP-budget. Hierdoor heb je een opleiding tegoed van 1000 euro. Neem een kijkje op opSTAPindeHORECA.nl voor meer informatie