Door verkeerd met wijn om te gaan, laten horecaondernemers heel veel geld liggen. Pas de wijnkaart aan het seizoen aan is eigenlijk al een logische eerste stap. Je koopt immers ook geen winter kleding in de zomer. Ik adviseer bijvoorbeeld frisse wijnen in de zomer of ligt gekoeld rood. In de winter vol rond en krachtig. Alhoewel ik s’winters ook wel een een frisse witte wijn lust… Een wijnkaart is natuurlijk erg persoonlijk, kun je dan wel spreken van een ideale wijnkaart? Maak gebruik van het onderbewuste is mijn tip… Je kunt gasten psychologisch beïnvloeden. Dit doe je eigenlijk al met de sfeer van je zaak, de akoestiek, hoe je gasten aanspreekt etc.. Onderstaand 10 tips die jouw wijnverkoop doen stijgen.
Tip 1: Verkoop jouw wijnverhaal.
Laat de buitenwereld weten wat je met wijn doet, zo trekt je wijnliefhebbers aan. Organiseer evenementen zoals proeverijen of thema-weken, Overleg eens met je wijnleverancier of je dit samen kunt doen? Maak een uitprobeer kaart tijdens een van de restaurantweken of andere acties.
Tip 2) Laat het Euro-teken € weg
Het euroteken roept associaties op: kosten, schulden, rekeningen, duur! Er gaat onbewust een alarmbel rinkelen. De oplossing is simpel; laat het euroteken weg. Vermeld alleen het cijfer van het bedrag. € 19,95 is geld, 20 is een getal. (plaats wel het getal direct achter de betreffende wijn)
Tip 3) Bied variatie in prijs. (getal)
Zo waak je voor een te duur of een goedkoop imago en voorkom je eenzijdig aanbod.
Tip 4) Voorkom keuzestress
Houd het aanbod beperkt. Café- 2 wijnen per soort – Bistro/Grand-cafe/Restaurant totaal 20 inclusief huiswijn. Wil je graag de blitz maken, zorg dan voor een aparte wijnkaart met het complete aanbod voor degene die de weg kennen in wijnland.
Tip 5) Schenk wijn per glas
Maak het mogelijk per glas te bestellen. Jouw gast kan zo de wijn, al dan niet op advies van de bedieningsmedewerker, beter op zijn gerecht afstemmen.
Tip 6). Presenteer de wijn op smaaktype
Wijnverkoop doet het aantoonbaar goed met termen als licht fris en fruitig, vol rond en krachtig, licht rood, bubbels etc.. Kijk maar eens in een willekeurige supermarkt. Hierop zijn talloze varianten te bedenken natuurlijk. Als je de gast maar helpt bij het kiezen van de wijn.
Tip 7) Een wijnomschrijving moet verleiden en verkopen…
Smakelijke teksten op de menukaart zorgen volgens onderzoek voor bijna 30% meer omzet. Bij de wijnkaart zal dat niet anders zijn. Mals en sappig doen het goed op de menukaart of knisperend fris en elegant op een wijnkaart. Deze Meursault die eigenlijk geen Meursault mag heten… prikkelt en verkoopt! Zorg wel dat de realiteit in de buurt komt.
Tip 8). Laat vooral weten welke wijnen goed scoren bij je gasten.
Doet u mij maar Chardonnay is een vaak gehoorde uitspraak bij gasten die geen idee hebben wat ze moeten bestellen. Een goede huiswijn versterkt je imago. Gasten onthouden het als ze een lekkere wijn bij je hebben gedronken. Zo komen ze eerder terug, en stappen ze dan misschien wel over op de duurdere wijnen.
Tip 9) Zorg ervoor dat de wijnkaart voldoende informatie geeft.
Soms zie je enkel de naam van de wijn of producent met smaak omschrijving. Ik denk niet dat een gast gelijk weet welke druif en of type wijn bijvoorbeeld Château Qanafar is?
Tip 10) Investeer in wijnkennis
Deze hoort eigenlijk boven aan te staan. Maar vaak is er geen tijd voor hoor ik je nu denken. STOP! Met het E- learning │Game Learning progamma vind je hét interactieve digitale leermateriaal voor het wijncertificaat. Al spelenderwijs doe je wijnkennis op, maar nog belangrijker… Wanneer het jouw uitkomt. Thuis vanuit de luie stoel! Klik hier voor meer informatie